Saturday, March 25, 2017

Akaun syarikat dan akaun peribadi (siri 2)

Dalam artikel sebelum ini, saya kongsikan kepentingan pengasingan antara akaun syarikat dan akaun peribadi.

Berikut saya kongsikan beberapa tip bagaimana pengasingan dapat dilakukan:

1. Membuat rekod berasingan.
Setiap aliran keluar masuk wang perlu direkodkan. Rekod boleh dilakukan secara online (dalam telefon pintar) atau offline (terus tulis dalam buku nota).

Setiap duit yang keluar seperti pembelian barang perlu direkodkan dengan terperinci beserta dengan resit.

Resit pula perlu dikumpulkan dalam fail khas mengikut kriteria pembelian.

2. Wang masuk juga perlu direkodkan dengan baik. Mesti ada hitam putih sama ada resit bayaran pelanggan yang menjadi bukti wang itu masuk.

3. Selain rekod, wang itu perlu segera disimpan di tempat khas seperti peti besi syarikat atau dikumpulkan kutipan jualan sejak pagi hingga malam lalu dimasukkan ke dalam akaun syarikat melalui Cash Deposit Machine (CDM).

Antara kesilapan besar saya di awal perniagaan ialah saya tidak mengasingkan wang syarikat. Saya hanya berpada dengan rekod keluar masuk, malah saya rasa bangga di atas rekod itu.

Setiap wang masuk atau keluar saya catat.

Malangnya, wang itu secara fizikalnya masih bercampur-campur dalam dompet saya dan tidak diasingkan dan tidak segera dimasukkan ke dalam akaun semasa syarikat.

Setakat ini dahulu perkongsian saya. Semoga bermanfaat buat pembaca semua.

No comments:

Post a Comment