Wednesday, January 18, 2017

Rajin Berusaha

Baru-baru ini, saya menaiki Uber ke satu tempat.

Pemandunya adalah seorang lelaki Cina yang sudah berumur.

Dia adalah seorang pembuat studio untuk penggambaran.

Banyak projek dia dapat sebelum ini.

Tapi dia terpaksa mengisi masa lapang dengan memandu Uber kerana projek membuat studio makin berkurangan.

Saya sempat bertanya dia, apakah rahsia kejayaan orang Cina berniaga?

Dia jawab ada dua perkara.

Pertama, kena rajin.

Kedua, kena ramai kawan.

Saya akui rajin adalah satu kunci kejayaan.

Orang malas tidak akan pernah berjaya dan tidak akan mendapat peluang untuk berjaya.

Ada seorang pelanggan saya dari Lahad Datu, Sabah.

Kerjanya membuat penyelenggaraan di kilang-kilang Felda seluruh Malaysia.

Dia menyewa kereta saya kerana keretanya rosak.

Dia mahu segera ke KLIA untuk mengambil 7 pekerja baru yang baru tiba dari Lahad Datu.

Dia kata, dia terpaksa ambil orang Sabah sebagai pekerja kerana orang Melayu Semenanjung bekerja ikut masa.

Pukul 9 pagi sampai pukul 5 petang. Itu sahaja. Selepas pukul 5 petang, mereka balik.

Berbeza dengan orang Sabah. Selain tahan lasak, mereka juga bekerja mengikut kerja.

Mereka takkan berhenti selagi belum siap.

Kalau dapat kerja yang perlu disiapkan dalam tempoh 10 hari, mereka akan bekerja keras siang dan malam untuk siapkan dalam tempoh 6 hari. Baki 4 hari mereka akan berehat.

Itu cara kerja mereka, kata pelanggan saya.

Apa perkara utama yang ingin saya sampaikan di sini ialah kerajinan kunci kejayaan.

Perkara kedua yang diceritakan oleh pemandu Uber tadi ialah ramai kenalan.

Cara untuk ramai kenalan ialah belanja makan.

Dia kata, orang Cina suka belanja orang lain makan.

Untuk dapat sesuatu projek di jabatan kerajaan, peniaga Cina akan cuba untuk kenal semua kakitangan jabatan, dari atas sampai bawah.

Cara mudah untuk kenal semua ialah dengan belanja makan.

Dia kata, mungkin undang-undang (atau orang Islam) anggap tindakan itu sebagai memberi rasuah.

Tapi bagi orang Cina, itu biasa saja sebab nak kenal semua orang.

Apabila sudah kenal, senang dapat projek.

Bagi saya, dua tips ini (rajin dan kenal ramai orang) memang tips yang terbaik.

Sebagai usahawan, kita kena rajin dan buka ruang lingkup kenalan kita.

Tapi janganlah cuba-cuba memberi rasuah.

Sekian, terima kasih.

Untuk tempahan kereta sewa, hubungi saya terus di talian 011-11444212.

Atau layari www.carrentalampang.com

No comments:

Post a Comment