Sunday, January 29, 2017

Pelanggan perlu ditapis

"Lebih baik kita rugi sedikit daripada rugi banyak."

Ini pesan coach saya. Katanya, daripada ambil pelanggan yang tidak berkualiti, lebih baik kereta kita duduk diam di tempat parkir tidak disewa oleh sesiapa.

Pelanggan yang tidak berkualiti, atau pelanggan murahan, tidak akan menghargai perkhidmatan yang kita berikan.

Selagi ada peluang untuk menipu dan mengambil kesempatan, maka dia akan melakukannya.

Dia tak ambil peduli perasaan kita. Yang dia tahu, hanya kepuasan diri.

Hasil sikap begitu, maka kita dapat lihat apabila kereta dipulangkan, akan berlaku beberapa perkara yang menyakitkan hati kita.

Antaranya:

1. Kereta dipulangkan lewat daripada masa ditetapkan. Ketika ini, wang deposit memainkan peranan. Kita ambil sahaja sebagai denda kelewatan.

2. Terdapat bau dan habuk rokok dalam kereta. Ini juga kita denda dengan duit deposit.

3. Minyak kereta habis sampai simbol minyak menyala di papan dashboard. Ini pun kita boleh denda.

4. Kereta ada kesan calar sini dan sana.

5. Ada kotoran dalam kereta.

6. Dan sebagainya yang menyakitkan hati kita.

Antara penyelesaian yang perlu dibuat ialah:

1. Mengambil sejumlah duit deposit.

2. Menetapkan syarat dan peraturan sewaan. Ambil masa sedikit untuk menjelaskan perkara ini ketika hendak pas kunci kereta.

Peraturan inilah yang perlu dipersetujui dan jika dilanggar kita boleh kenakan denda.

3. Menapis pelanggan anda. Pilihlah yang betul-betul berkualiti. Jangan main ambil saja, sebab nak kejar sasaran kutipan jualan. Kelak kita yang akan sakit hati dan terpaksa melakukan itu dan ini.

Sekian sahaja perkongsian saya kali ini.

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment