Monday, May 8, 2017

Persediaan Berniaga Sepenuh Masa

SATU hari, fikiran saya buntu. Asyik memikirkan soal bisnes fulltime. Lama saya fikirkan.

Nak berhenti kerja atau tidak? Bila nak bisnes sepenuh masa?

Kalau berhenti, saya boleh fokus berniaga. Bebas.

Tapi adakah saya yakin dengan perniagaan sekarang? Bolehkah ia menggantikan sumber pendapatan saya sekarang secara makan gaji?

Saya buntu dan tak tahu nak buat apa.

Sehinggalah pada satu hari, saya berpeluang menghadiri satu kursus berkenaan akaun syarikat. Saya memanfaatkan peluang yang ada untuk bertanya kepada penceramah mengenai perkara yang membingungkan saya iaitu bisnes fulltime.

Ada beberapa perkara penting yang beliau ajar saya sebagai panduan membuat keputusan berniaga sepenuh masa:

1. Kira berapa perbelanjaan bulanan saya. Kira adakah pendapatan bisnes mampu menampung perbelanjaan bulanan itu.
Sekiranya bisnes 'teruk', adakah perbelanjaan bulanan saya masih terjamin?

2. Kumpul dana kecemasan sebanyak 6-12 bulan jumlah perbelanjaan bulanan.
Kira sendiri adakah kira sudah memiliki simpanan sebanyak itu.
Contohnya, jika perbelanjaan bulanan kita RM3,000, maka kita memerlukan RM18,000 untuk menampung perbelanjaan selama 6 bulan, dan RM36,000 untuk 12 bulan.

Inilah persediaan kita bagi menghadapi risiko yang boleh dijangka lebih awal. Calculated risk.

Usahawan perlu mengambil risiko tapi risiko yang diambil adalah risiko yang sudah pun dikira.

3. Cash flow forecast bisnes untuk tahun.
Kira-kira aliran tunai untuk setahun ini perlu dilakukan.
Ia sebagai panduan adakah bisnes kita mampu mendatangkan pendapatan kepada kita dengan cukup.

Jika kita mahukan gaji RM3,000 sebulan bagi menampung perbelanjaan bulanan, adakah bisnes kita mampu memberikan kita gaji sebanyak itu setiap bulan?

Berapakah sales yang diperlukan untuk syarikat membayar gaji kita dan kos-kos lain selain simpanan syarikat untuk lebih berkembang akan datang?

Jika sales tak sampai sasaran, siapa akan bayar gaji kita? Di sini pentingnya simpanan 12 bulan yang saya sebut di atas.

Setakat ini dahulu perkongsian saya berkenaan tajuk ini.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment